středa 24. října 2018

V čem peru? | Domací prací prášek a máchadlo


Když jsem dva roky zpátky měla vleklé a velké gynekologické potíže, došla mi jednoho dne trpělivost a zgruntu jsem se pustila do takových těch běžných doporučení. Na řadu přišly i prací prostředky. Nejprve jsem přešla na nějaké ekologické varianty pro děti, ale postupem času jsem se dopracovala až k výrobě vlastního pracího prostředku a aviváže.


Jako aviváž jsem zkoušela používat ocet, ale ať si rady na internetu říkají, co chtějí, mě prostě bylo cítit prádlo octem i po uschnutí. A kdo by chtěl vonět jako tlačenka s cibulí? Nic proti tlačence s cibulí, mám ji moc ráda, ale přeci jen spíš na talíři než na oblečení :) Pak jsem našla u Tierra Verde recept na máchadlo. Na Fichemě jsem koupila větší balení kyseliny citronové (čistím s ní i rychlovarnou konvici), "obětovala" se k vypití dvou piv od Bernarda, abych získala krásné skleněné lahve a pak už jen udělala popisky pomocí washi pásek, aby se doma vědělo, že to opravdu není pivo :) 

Ze začátku jsem se bála, že mi bude chybět vůně aviváže a je fakt, že to byl nezvyk. Dneska už je ale situace jiná, aviváže mi vadí, dráždí mě a bolí mě z nich hlava, vyloženě mi dělají zle. Naopak mám moc ráda, když otevřu šuplík s prádlem a cítím tu vůni čistého prádla. Nedokážu ji asi správně popsat a jsem si jistá, že když jsem přecházela z aviváže na domácí máchadlo, tak jsem nic podobného necítila. Jak můj nos ale postupně odvykl na chemické koktejly vůní, je celkově mnohem citlivější. A věřte, že někdy je to na škodu :)
Pokud se bojíte, že prádlo nebude měkké jako od králíčka Azurita, tak obavy zahoďte a zkuste to. Klidně si připravte máchadlo ze čtvrtinového množství, na vyzkoušení, a uvidíte sami, zda Vám máchadlo sedí, nebo ne. Vrátit se ke klasické aviváži z obchodu můžete vždycky.

A co s pracím práškem? Ze začátku jsem používala nějaký eko prací gel pro děti z DM drogerie. Pak jsem, asi jako většina "alternativců", zkoušela prací sliz. Nevyhovovaly mi na něm dvě věci:
  1. prádlo po něm ztrácelo barvu
  2. VŽDYCKY se mi oddělily fáze a nahoře mi zůstala voda, což mě rozčilovalo
Při procházení různých webů jsem zjistila, že při dlouhodobějším používání má tuto zkušenost víc lidí a přechází na suchou variantu. V non toxic skupině na fcb jsem našla konkrétní poměry na výrobu pracího prášku a uvádím je níže, včetně vysvětlení rozdílu mezi práškovou a krystalickou sodou. V podstatě jde jen o smíchání prací sody a mýdla na praní, žádná velká věda, spíš posilovna při strouhání mýdla :) Tady je opět několik variant. Samozřejmě jsem nejdříve sáhla po mýdle s jelenem, ale velmi rychle jsem přišla na to, že mě po něm svědí celý člověk. Opět v Non toxic skupině jsem se dopátrala vhodné alternativy, a to tuhého olivového mýdla Knossos - pozor, non toxic jsou pouze varianty "bez příchutí", tedy buď bílá, nebo zelená s olivovými listy.
https://www.biooo.cz/mydlo_tuhe_olivove_bile_knossos-p-6441.html?
https://www.biooo.cz/mydlo_tuhe_olivove_zelene_knossos-p-1160.html?
Poslední várku jsem dělala z mýdla vlastního, kokosového, které je údajně na praní nejlepší. Recept na mýdlo jsem si půjčila na Prostě mejdlo - 100% kokosové mýdlo na praní. Vlastní mýdlo si doma vařím už rok, ale o tom zas jindy :)

------------------------------------------------------------------------
Poznámka: Pokud byste se do vlastního mýdla chtěli pustit taky, rozhodně doporučuju začít TADY u Moderné Alchymistky, kde se seznámíte se základní výrobou mýdla a hlavně se zásadami bezpečnosti.
------------------------------------------------------------------------

Co se týče bílého prádla, prací soda a mýdlo na praní zůstávají, přidává se navíc perkarbonát sodný a TAED. Pokud perete na 60°C a více, bez TAEDu se obejdete, pokud běžně perete na 30°C či 40°C, musíte sáhnout i po TAEDu, který aktivuje perkarbonát při nízkých teplotách. Pro ekoteroristy jako jsem já (láskyplné oslovení od maminky:) ) přidávám informaci, že TAED lze v čističkách odpadních vod poměrně slušně odbourat, viz. TADY.

Co je co?
  • malé bílé kuličky - prášková soda na praní Na2CO3 spolu s perkarbonátem sodným
  • malé modrozelené kuličky - TAED
  • zelené hoblinky - řecké mýdlo

Proč si vlastně vyrábět vlastní prací prostředky?

  • znáte skutečné složení
  • ušetříte nemalou částku
  • nesvědí vás tělo
  • šetříte přírodu
  • máte z toho celkově dobrý pocit :)

Je mi jasné, že ne každý má chuť/čas/prostor/doplňte si dle svého vyrábět si vlastní prací prostředky...ale jak říká jedno rčení, které mám čím dál tím radši:

"Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody".

------------------------------------------------------------------------
KRYSTALICKÁ VS. PRÁŠKOVÁ SODA

  • uhličitan sodný - chemický vzorec Na2CO3, triviální název soda, prací soda; ve formě malinkých kuliček = prášková soda 
  • uhličitan sodný, dekahydrát - chemický vzorec Na2CO3*10 H2O; ve formě větších krystalek = krystalická soda

Dekahydrát uhličitanu sodného se získává krystalizací uhličitanu sodného za laboratorní teploty a je to právě ta soda, kterou koupíte ve většině klasických drogerií. POZOR, konkrétně sody v drogeriích mají často zavádějící názvy, proto doporučuju podívat se dozadu a hledat chemický vzorec. Nicméně ve většině případů se v drogerii jedná o sodu krystalickou. Pokud byste chtěli sodu práškovou, dá se koupit na Ficheme a můžu zaručit, že je to opravdu ona, kupuju ji tam totiž taky - TU
------------------------------------------------------------------------

MÁCHADLO PODLE TIERRA VERDE
150 g kyseliny citronové
1 l vlažné vody

Já používám vodu převařenou. Pokud chcete, aby Vám prádlo vonělo, můžete litrem převařené vody přelít oblíbené bylinky, třeba levanduli. Necháte pár hodin máchat, pak slijete přes cedník a voňavou vodou teprve zalijete kyselinou citronovou. Já jsem od tohoto postupu upustila, máchadlo se pak brzy kazilo.


PRACÍ PRÁŠEK
360 g práškové sody na praní NEBO 1 kg krystalické sody na praní
100 g mýdla vhodného na praní

Mýdlo nastrouháte, smícháte se sodou a pak jen dávkujete přímo do bubnu. Já to sypu od oka, na střední pračku používám cca 2-3 polévkové lžíce.


PRACÍ PRÁŠEK NA BÍLÉ PRÁDLO
360 g práškové sody na praní NEBO 1 kg krystalické sody na praní
100 g mýdla vhodného na praní
500 g perkarbonátu sodného
50 g TAEDu

Postup je stejný jako u klasického prášku.

3 komentáře:

  1. Rovnaké máchadlo používam aj ja, kyselinu citrónovú kupujem na www.pgchem.sk, spokojnosť.

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Vážím si lidí, kteří šetří přírodu používáním ekologické a k přírodě šetrné kosmetiky, jako je třeba tato, protože za mě to má určitě smysl a pokud by každý z nás omezil alespoň několik návyků v nakupování, příroda by to jistě nevýslovně ocenila a nemuselo by se řešit tolik problémů, kolik jich dneska je. My doma aviváž ani nepoužíváme, přesně z těch důvodů, o nichž píšeš. Naopak ale bez běžného pracího prášku si praní tak nějak představit neumím :)

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.